Danas ćemo vam pisati o nedoumicama koje roditelji imaju u vezi sa ishranom mališana. Tu su često pitanja o gvožđu i anemiji, izvoru kalcijuma, šećerima, vitaminima iz povrća…

Ako imate malog probirljivca, ne brinite! Svi ovi njihovi periodi nećkanja i probiranja su trenutni. Ali to ne umanjuje naš roditeljski posao, moramo biti uporni, dosadni (uups dosledni 🙂 ) i istrajni u našim stavovima ali i u raznim izazovima koji nas čekaju. Samo nema odustajanja!

I verujte, pobedićete, poješće i oni na kraju taj brokoli! 🙂

 

Spremili smo vam 8 nedoumica i čestih pitanja. Ako se niste pronašli u ovim pitanjima, pošaljite nam vaše nedoumice, rado ćemo vam odgovoriti.

Gvožđe iz crvenog mesa najbolje protiv anemije

Anemija je česta kod male dece. Mališanima između prve i druge godine ne tako retko nedostaje gvožđe. Upravo je ovo period kada deca slabo jedu crveno meso. Roditelji su zabrinuti i u strahu da zbog slabog unosa crvenog mesa neće uspeti deci da poprave krvnu sliku.

Gvožđe se u hrani nalazi u obliku hem gvožđa (hrana životinjskog porekla), i ne hem gvožđa (hrana biljnog porekla). Hem gvožđe se bolje apsorbuje od ne hem gvožđa, ali hrana biljnog porekla ipak može biti od koristi vašim mališanima. Namirnice kao što su zeleno lisnato povrće, mahunarke, žitarice deo su biljne hrane koja sadrži gvožđe. Takođe žumanca, tamno meso peradi i određena vrsta ribe mogu koristiti vašem detetu u poboljšanju krvne slike.

Ako dete slabo jede povrće – neće uneti dovoljno vitamina i minerala

Jasno je da je povrće riznica korisnih vitamina i minerala kako za decu tako i za odrasle. Ne tako retko se možemo susreti sa probirljivim detetom i roditelji su veoma zabrinuti zbog slabog unosa povrća kada je ishrana njihovog deteta u pitanju. Savet je sledeći, budite strpljivi i uporni, to je period koji će proći. Folna kiselina se nalazi u zelenom lisnatom povrću, ali jagode i pomorandže su takođe izvor folne kiseline.

Kalijum iz paradajza može se nadomestiti iz pomorandže, likopen iz paradajza može zameniti lubenica. Spanać je izvor magnezijuma, ali i badem takođe sadrži fine količine magnezijuma. Brokoli je izvor vitamina C, kao i agrumi (citrusi). Isto tako kombinovanje manje voljenih namirnica sa onim koje dete voli mogu pomoći. Npr. brokoli kombinovati sa nekim povrćem koje je dete prihvatilo. Ili napravite burgere od povrća i na taj način sakrijte povrće koje dete ne voli! 

Burgeri od povrća

Burgeri od povrća

 

   Neće da jede šargarepu? Nema problema… Hmm a da li će da odoli možda kolaču sa šargarepom? 🙂 Recept pogledajte ovde.

Tako da, dok ne naučite trikove uz pomoć kojih ćete da savladate male izbirljivce, i dok povrće ne bude sastavni deo na njihovom meniju, za unos vitamina i minerala će se pobrinuti voće, žitarice i orašasti plodovi!

 Masti čine decu gojaznom

Ovo nije tačno! Masti su jako bitne za pravilan rast i razvoj dece, ali bitno je koji vrstu masti unosimo. Postoje dobre i loše masti u namirnicama. Dobre tj. korisne masnoće koje se nalaze u ribi, jezgrastom voću, avokadu, uljaricama čine dobro našim mališanima. Jaja, mlečni proizvodi, kao i mesa jesu izvor određenih masnoća, koje su više nego korisne našoj deci.

Slatkiši decu čine gojaznom i ako želimo da eliminišemo masti iz ishrane naših mališana neka to budu loše trans masti, koje se nalaze u prerađenim proizvodima, grickalicama, slatkišima, margarinu… Pogledjate naš blog kako zameniti industrijske slatkiše. 

Šećer čini decu hiperaktivnom

Šećer decu čini gojaznom, a ne hiperaktivnom. Koliko puta smo čuli sledeće, kada dete pojede čokoladu postane nemoguće, hiperaktivno. Nije to baš tako. Brzo resurbujući šećeri koji se nalaze u prerađenoj hrani, testu, slatkišima brzo podižu šećer pa dolazi do naglog izlučivanja insulina i do naglog pada glikemije. U ovakvim situacijama deca postaju usporena, bez energije i ponovo posežu za istom hranom, što nikako nije dobro. Zdravi kolači sa integralnim brašnom, voćem, crnom čokoladom daleko su zdraviji izbor od kupljenih konditorskih proizvoda.

Zdravi kolači sa crnom čokoladom i voćem

Zdravi kolači sa crnom čokoladom i voćem

 

 Mleko je izvor kalcijuma

Možda za tele, ali ne i za ljude. 🙂 Mleko je namirnica koja se teško vari. Kalcijum iz mleka se teško iskorišćava. Tako da budite bez brige ako vaše dete ne želi da pije mleko. Namirnice kao što su suvo voće, peršun, susam, lisnato zeleno povrće, sok od pomorandže, kao i mlečni proizvodi poput kiselog mleka ili sira, dobri su izvori kalcijuma.

 Sokić je izvor vitamina

Sok je izvor šećera. Prilikom ceđenja voća dolazi do gubitka vlakana, samim tim ostaje mnogo šećera koji naglo podiže šećer u krvi. Vlakna su ta koja sprečavaju nagli skok šećera, umesto da ih unesemo mi ih pošaljeno pravo u kantu. Kupljeni sokovi kao i vode sa ukusom pretrpane su šećerima, zato navedene napitke ne nudite vašoj deci. Od ceđenih sokova, mnogo je bolja opcija detetu ponuditi smoothie jer u tom slučaju ostake više vlakana u soku. Takođe obična voda, čaj i limunada pravi su izbor za žedno dete.

Voće u čaši

Voće u čaši

 

 Moje dete neće da jede integralno

Žitarice od celog zrna, zapravo integralne žitarice daleko su korisnije od prerađenih žitarica i sadrže dijetna vlakna i vitamine B grupe. Beli hleb, pekarski proizvodi, kolači, prilikom prerade celog zrna gube na nutritivnoj vrednosti. Proizvodi koji nisu od punog zrna žita oskudni su u vitaminima, mineralima, dijetnim vlaknima i imaju veliki glikemijski indeks. Zato naučite vaše mališane na integralne proizvode. Pogledajte naše primere u knjizi kao ideju za rezentaciju i pripremu. 🙂

Integralna zvezda

Integralna zvezda

Alergije na hranu

Alergija na hranu je reakcija koja se odmah ispoljava. Momentalno dolazi do  asmatičnog napada, otečenog jezika, osipa. Često roditelji mešaju intoleranciju na hranu sa alergijskom reakcijom. Intolerancija je skrivena reakcija koja dovodi do zatvora, promena na koži, promena u raspoloženju.

Alergija na gluten ili intolerancija na gluten nije isto. Kod alergije se namirnice strogo isključuju, dok se kod intolerancije namirnice neko vreme isključuju ili izbegavaju.

Pogledajte još neke tekstove:

  1.  Žitarice u ishrani dece
  2.  Najčešća pitanja oko uvođenja nemlečne ishrane
  3.  Zamena za industrijske slatkiše
  4.  Zamena za grickalice
  5.  Mali izbirljivci

Ukoliko još uvek nemate svoj primerak knjige Moj prvi zalogaj – kompletan vodič kroz dečju ishranu od prvog zalogaja do tinejdžerskih dana, možete ga poručiti OVDE!