Juhuuu vreme godišnjih „odmora“  je počelo! Planiraju se putovanja, morske, planinske ili gradske avanture, a spiskovi za pakovanje kofera se precrtavaju i dopunjuju svaki dan.

Taman kada pomislimo da smo prošli sve i spakovali kofere, uglavnom dođe na red i pitanje o tome šta jesti i kako se snaći oko obroka na odmoru.  Šta da ponesemo na put, usput dok putujemo ili kada stignemo na destinaciju, da li da nosimo hranu, šta od hrane možemo poneti i da li da kupujemo kašice ili da spremamo domaće.

Ne brinite, na pravom ste mestu. Hajde zajedno da isplaniramo šta možemo jesti u putu, u kolima ili avionu, na plaži ili u hotelu i kako da se ne nervirate oko toga. 

Bebe koje isključivo sisaju/piju adaptirano mleko (od rođenja do 5+ meseci)

Mame, ovde ne treba preterano da razmišljate! Vi ste restoran i glavni šef. 🙂 Prema tome, ovde je najbitnije da vodite računa o onome što vi jedete, ako beba sisa – unosite laganu hranu koja ne nadima, pijte flaširanu vodu u velikim količinama, smanjite unos slatkiša.

Bebe koje piju formulu – savet je da se ne priprema unapred. Ponesite preporučinu količinu formule u sterilnoj flašici i vodom iz termosa napravite mleko. Ukoliko beba ne popije sve, obavezno ostatak bacite, može lako da se pokvari ako stoji.

Ishrana malaca od 5+ do 12 meseci

Pored kantica, lopatica, peškirića, bazenčića, kupaćih gaćica, haljinica i košuljica postavlja se pitanje šta od hrane da spakujemo za naše mališane? Odgovor je svakako kvalitetnu i zdravu hranu. Razmotrićemo opcije kako da hranite bebu bilo da idete kolima ili avionom, ili da odsedate u hotelu ili apartmanu sa kuhinjom.

Krećemo na put kolima

Na putovanja kolima od 6 pa naviše sati (ili manje) možete da:

  • Napravite domaću kašicu za glavni obrok koji će beba jesti na putu (uglavnom ručak), kao i užine da imate usput.
  • Domaću kašicu možete da spakujete u staklene teglice, emajlirane čuvalice ili Njamilice (kesice za hranu). Njamilice su zgodne (nije što su naše) jer vam ne trebaju kašičice niti dodatni escajg. Odvrnete poklopac, ponudite malcu i to je to. Malac će sam rukicama stiskati kesicu i lepo klopati.
  • Teglice, kutijice ili Njamilice – kesice za hranu možete odložiti u portabilni frižider, da ostanu sveže što duže i da se ne pokvare zbog vrućine. SAVET: ukoliko nemate ili ne planirate da kupujete mini frižider, spakujte svu hranu na jedno mesto i stavite blizu klime da se temperatura održava ako ne putujete dugo kolima. Svakako sanduk/frižider je zgodan i za čuvanje hrane na plaži ili na celodnevnim izletima).
  • Ponesite flaširanu (ili prokuvanu) vodu za bebu.
  • Ukoliko beba jede čvršću hranu, banane, jabuke i drugo voće ili seckano povrće su super za „užinu za poneti“. 

Predlozi za obroke za Njamilice za put

Doručak

Skuvajte žitarice po izboru (ili one koje ste uveli u ishranu) i dodajte povrće po izboru, takođe uvedeno u ishranu. Sve dobro izblendati.

Užina

  • Možete ponoviti doručak, napravite veću količinu kašice da imate za posle ili ostatak od doručka ponuditi za užinu (ako malac nije dobro doručkovao)
  • Kašica od voća ili povrća je odlična užina za put

Ručak

  • Mahunarke po izboru (boranija, grašak, sočivo..) sa povrćem
  • Kašica od mesa i povrća (za kraća putovanja)

 

Krećemo na put avionom

Ponesite domaće kašice zapakovane u teglice ili Njamilice. Za avion vam ne treba mini fržider, pošto je avion klimatizovan, ali  zato ponesite obavezno nešto sa dugačkim rukavima.

Za dečiju hranu i vodu (uglavnom) ne prave problem na aerodromu, pa ih možete bez problema uneti u avion.

Destinacija

Bilo da idete na more, planinu ili letujete u nekom gradu, domaće kašice možete da isplanirate vrlo jednostavno!

 Sa bebom u apartmanu sa sopstvenom kuhinjom

U varijanti ovakvih aranžmana možete da se ponašate „kao kod kuće“. Potrebno je da se opremite opremom ukoliko je nemate u apartmanu. Ponesite blender i par neophodnih stvari koje inače koristite (dečji pribor za jelo, činijica, kutija za čuvanje hrane, teglice). Uglavnom su apartmani opremljeni sa šerpama, loncima, tanjirima i escajgom, mada možete poneti za malca njegovu šerpicu za pripremu hrane.

Što se namirnica tiče, integralna testenina, kao i integralno brašno, suvo voće i jezgrasto voće (za decu nakon prvog rođendana), integralni pirinač, proso, kinoa… samo su neke od nekvarljivih namirnica koje možete spakovati u putnu torbu.

Voće i povrće, meso kao i mlečne proizvode poput pavlake ili kiselog mleka uglavnom možete da kupite u lokalnim marketima. Obratite pažnju na rok trajanja na ambalaži. Novu hranu ne uvodite bebi na letovanju zbog mogućih alergijskih reakcija!

*Kuvajte obavezno sa flaširanom vodom. Stomačići malaca su jako osetljivi.

 

Ručak na plaži

Sa bebom u hotelu

Ukoliko ste isplanirali smeštaj u hotelu (nevezano koliko ***), nemate mogućnost da sami kuvate hranu (što je složićete se, na odmoru super stvar ), ali to ne znači da malac ne treba da jede domaće kašice. Zato, zamolite na recepciji da vam u kuhinji svaki dan odvoje čisto meso (teletinu, piletinu) sa povrćem koje je tog dana na meniju, bez soli i da vam izblendiraju. Isprobana varijanta u Grčkoj i Turskoj, izlaze u susret i budu jako ljubazni. Obrok bude topao, svež i ukusan!

„Švedski sto“ ima veliki izbor namirnica koje možete kombinovati za doručak i za večeru i ponuditi malcu, dok za ručak opet možete zamoliti osoblje da vam izađe u susret!

Uvek možete da izdvojite na tanjiru voće za popodnevnu užinu i da na plaži budete spremni.

Malci posle prvog rođendana

Leto je specifično po tome da se manje jede i naši mališani su spremni da preskoče jedan do dva obroka. Upravo zbog toga moramo voditi računa o praznim kalorijama i ograničiti unos slatkiša, sladoleda i sokova sa dodatkom šećera.

Doručak je jako bitan obrok! Punjenje energije za predstojeći dan, za brčkanje u vodi i za trčanje na plaži. Ne preskačite ga.

Jak doručak za početak aktivnog dana

Umesto sokova sa dodatim šećerima, ponudite malcima vodu na sobnoj temperaturi kako bi se hidrirali.

Ponudite voće umesto slatkiša, kako bi imali zdravu i kvalitetnu užinu.

Malci nakon godinu dana i kasnije uglavnom već jedu obroke kao i odrasli, supice, kuvana jela, salate… Izbegavajte pohovanu hranu, fast food i preslanu hranu.

Kako isplanirati zdrave obroke na plaži?

Primećujemo da na plaži deca stalno nešto grickaju, ali nema potrebe za tim. Bolje je da imaju glavne obroke van plaže, a na plaži da im ponudite zdrave užine. Voće ili neki integrani keks (pripremite kod kuće i ponesite na put, može trajati i do nekoliko dana).

Kao što smo već napomenuli, doručak je najvažniji obrok i zato pre odlaska na plažu obavezno napravite vašem detetu doručak. Instant doručak kao što je musli, korn fleks, lisnato testo/pekaru zameniti sendvičima sa hlebom od celog zrna sa ćurećim prsima, jajima, integralnom testeninom sa sirom. Na plažu ponesite rashladni frižider i u njega spakujte u posebnim čuvalicama voće, povrće i zdrave salate sa pilećim mesom.

 

Užina na plaži

  • Naseckajte šargarepu, papriku, krastavac ili neko voće i spakujte u zip kesice. Ovo može da bude odlična užina za vašeg malca na plaži.
  • Badem, lešnik i sušeno voće.
  • Voda – najbolji napitak za naše mališane. Unos tečnosti na plaži jako bitan! Limunada ili domaćim čaj su takođe dobar izbor za nas i naše mališane.

 

Ručak na plaži

Proteini su jako važni za rast mališana.

Meso, riba, jaja, proteini životinjskog porekla se kvare na povišenim temperaturama, zato na plažu nosite namirnice biljnog porekla koje sadrže proteine poput boranije, graška, sočiva, leblebija…

Koristite brz način termičke obrade, zapravo pripremajte takozvana letnja jela, grilovano povrće i meso, blanširano povrće itd.

 

Za ručak u restoranima, birajte sveže namirnice, svežu ribu, salate i supice.

Dodatni saveti:

Ukoliko veše dete ima retke stolice obavezno mu dajte probiotik. Najbolje bi bilo da par dana pred putovanje krene da pije probiotike i da nastavi dok boravi na moru.

 

Upozorenje za gotove kašice

  • Ukoliko ne uspete ništa od gore navedenog (da skuvate, ponesete od kuće, da izblendirate u hotelu…), kupovne kašice mogu pomoći na plaži. Ali nemojte da preterujete jer sadrže mnogo skirivenih šećera.

Sami možete napraviti kašicu od povrća i žitarica, ili od voća i žitarica. Naravno sterilna teglica i čuvanje u rashladnom frižideru je imperativ, ako se nosi na plažu.

 

P.S. Nemojte da mislite da idete na „odmor“, odmor i deca nisu reči koje stoje jedna sa drugom, ali se nadamo da smo vam barem malo ovim tekstom pomogli oko organizacije hrane.  #Roditeljstvo