Kada kažemo „masti“ šta vam prvo padne na pamet? Nekome maslinovo ulje, puter, slanina, „žila“ na mesu, životinjska mast, orah, drugima je sir, kiselo mleko, avokado… I da, svi ste u pravu! Sve su to različite vrste masti koje su nam neophodne za funkcionisanje organizma.  

Sa kojim izjavama ste se češće susretali? „Masti su dobre za naš organizam!“ ili „Masti su loše treba ih izbegavati!“.

 Svaki dan možemo da čujemo oprečna mišljenja i razne dileme u vezi sa njima. Kada pogledamo malo bolje obe izjave su u pravu!

U ovom tekstu ćemo se baviti dobrim, kao i onim lošim mastima. Videćemo kakve one benefite imaju na naš organizam, a sa druge strane kakve posledice mogu da uslede uslede čestog konzumiranja loših.

Masti su izuzetno bitne za naš život. One su izvor energije i bez njih se ne može živeti.

  • Masti ulaze u sastav ćelijskih membrana mnogih tkiva, 
  • Pomažu našem telu da rastvore vitamine poput A, D, E i K, 
  • Bitne su za rad mozga
  • Štite unutrašnje organe
  • Učestvuju u termoregulaciji

Izbalansirana ishrana je jako bitna za pravilan rast i razvoj vašeg deteta. Ona mu obezbeđuje neophodnu energiju tokom dana, za razne fizičke i moždane aktivnosti.

Određena vrsta hrane može da pomogne i da bude pravo „gorivo“ za rad mozga i drugih organa, dok hrana puna šećera, i drugih nepoželjnih sastojaka može da ima potpuno suprotan efekat. Na žalost ovakvih industrijskih namirnica je sve više u ishrani mališana.

Naš zadatak kao roditelja, jeste da im pomognemo i ponudimo zdravije opcije. Da im sačuvamo zdravlje i da pomažemo pravilnom razvoju.

E sada, da se vratimo na „dobre“ i „loše“ masti. Koje to sve vrste masnoća postoje?

  1. Nezasićene masti su najzdravije. Njih možemo da pronađemo u avokadu, orašastim plodovima (lešnik, badem, indijski orah, orah..), maslinama, raznim semenkama (bundeve, lana, susama…). Takođe u nezasićene masti spadaju i ulja, tj masti koje su na sobnoj temeraturi u tečnom stanju.

Omega-3 masti koje su jako bitne za funkcionisanje mozga, kao i za razne procse u telu. Njih možemo pronaći u ribi, losos je izuzetno bogat ovim masnoćama, zatim u semenu lana, chia semenkama kao i  bundevinim semenkama.

Ulja su veoma bitne u ishrani mališana. Da budemo precizniji, hladno ceđena ulja. Uvek birajte ulja koja nisu rafinisana i čuvajte ga na tamnom i hladnom mestu. 

Potrebno je napomenuti da se hladno ceđena ulja koriste kao preliv za salatu ili preko već termički obrađenog povrća, a termostabilna ulja koristiti za termičku obradu

Preporučena hladno ceđena ulja:

  • Maslinovo ulje
  • Ulje lana
  • Ulje semena bundeve

      2. Zasićene masti možemo da pronađemo u namirnicama životinjskog porekla, poput crvenog i živinskog mesa, kao i mlečnim proizvodima – sirevima, kajmaku, puteru…

 Takođe, kokosovo ulje je još jedan predstavnik zasićenih masnoća. 

Od mlečnih proizvoda, prednost treba dati kiselom mleku, pavlaci, kajmaku i mladim ili punomasnim belim sirevima.

Kravlje mleko se ne preporučuje u ishrani dece, kao i odraslih.

Meso i povrće – čarobna kombinacija

3.  Transmasti su masti koje nazivamo „lošim“. To su masti, tj namirnice koje sadrže ove masti koje svakako treba izbeciti iz ishrane mališana (kao i nas odraslih). Transmasne kiseline imaju prerađena ulja, hidrogenizovane biljne masnoće, margarin, biljne pavlake… Njih treba izbegavati jer nastaju industrijskom obradom ulja, odnosno pretvaranjem tečnih ulja u čvrsto stanje. Akumuliraju se u ćelijskoj membrani i menjaju svojstvo ćelije. Povećavaju nivo štetnog LDL holesterola, a ujedno smanjuju nivo „dobrog“ HDL holesterola. Transmasti možemo da nađemo u hrani koja je pržena u mnogo ulja, u fritezi, hrani koja je industrijski procesuirana,kao i u industrijskim slatkišima i slanišima – lisnata testa.

Čitajte deklaracije na proizvodima!

Korisna stvar je čitanje deklaracija. Na taj način možemo da shvatimo šta jedemo i da napravimo izbor. Proverite sledeći put pre nego što uzmete neki proizvod. Pogledajte tablicu. Ako pročitate „hidrogenizovane biljne masnoće“, „hidrogenizovane masti“ To znači da se tu kriju ove tranmasti o kojima ste maločas čitali, koje treba da izbegavamo. Naučite decu da naprave razliku, da tačno znaju šta jedu.

Ceo jedan tekst smo posvetili deklaracijama i oznakama. Pročitajte ga  ovde.

Ako ste spremni da počnete da eliminišete „loše“ masti iz ishrane vaših najmilijih, sigurni smo da će vam pomoći tekst koji smo pisali na temu industrijske namirnice vs. domaća hrana.  Mi vas veoma podržavamo u tome!

Pogledajte ovde ceo naš tekst o zamenjivanju industrijskih namirnica domaćim. Verujemo da će vam se predlozi dopasti, a spremanje ovih zdravih zalogaja može da vam bude odlična zajednička akivnost i zajedničko vreme za celu porodicu.