Žitarice predstavljaju  nutritivno vrednu hranu. Kompleksni ugljeni hidrati sastavni su deo žitarica. Ugljeni hidrati iz integralnih žitarica se sporo razlažu, sporo podižu šećer u krvi, zato dovode do konstantnog dotoka energije. Takođe sadrže proteine, ali zbog manje biološke vrednosti proteina, žitarice je poželjno kombinovati sa leguminozama. Proizvodi od integralnog zrna žitarica bogati su dijetnim vlaknima, koja podstiču rad creva. Sadržaj masti je minimalan, a zasićene masne kiseline nisu prisutne.

Žitarice od celog zrna (integralne žitarice) su daleko korisnije od prerađenih, zbog obilja vitamin B grupe u svom sastavu. Odličan su obrok za doručak!

Preporučljive žitarice:

  • Kukuruz (palenta) 5+
  • Proso 6+
  • Integralni pirinač 6+
  • Kinoa 6+
  • Heljda 7+
  • Ovas 7+
  • Amarant 7+
  • Pšenica 7+
  • Spelta 7+
  • Raž 8+
  • Ječam 8+
* Kalendar nemlečne ishrane preuzet iz knjige „Moj prvi zalogaj“
**kukuruz, beli pirinač i proso imaju veći GI pa se mora voditi računa o unetoj količini.

Ječam

Ječam je jedna od najuniverzalnijih zrnastih kultura, sa veoma lekovitim svojstvima. Može da posluži kao odlična nutritivna hrana za vase mališane, da budu zdravi i snažni!

Mnoge istraživačke studije su utvrdile da ječam sadrži i do 40 % nezasićenih masnih kiselina koje smanjuju nivo holesterola u krvi, što nije slučaj skoro ni sa jednom drugom žitaricom.

Ječam je veoma bogat mineralnim sastojcima kao što su fosfor, kalijum, kalcijum, magnezijum, natrijum, sumpor, mangan, bakar, cink, fluor, jod, gvožđe i kobalt.

Pogodan je za bebe od 8+ meseci, a priprema se na sledeći način:

Preporuka je da se ječam potopi u vodu preko noći, mada može da se skuva i bez potapanja.

U odgovarajuću šerpu staviti u odnosu 1:3 ječma i vode. Ostavite da voda proključa, smanjite vatru i kuvajte oko 40 minuta. Sa vremena na vreme pogledajte šerpu i dolijte vodu po potrebi, jer ječam brzo upije vodu. Po završetku, ostavite poklopljen lonac još nekih sat vremena.

Sa obzirom na dugu pripremu, najzgodnije bi bilo da se uveče napravi ječam, ostavi poklopljen preko noći, a ujutru posluži bebi za doručak!

Heljda

Heljda je jestiva, medonosna i lekovita biljka. Najčešće se konzumira zimi, jer snaži, zagreva i leči. Iako heljda nije žitarica, ona u sebi sadrži sve one dobre strane koje imaju integralne žitarice. Ali u njoj ima supstanci i onoga što većini žitarica nedostaje. Ona je bogata esencijalnom aminokiselinom lizinom, koja uglavnom nije prisutna u cerealijama.

Heljdino zrno sadrži proteine, masti, ugljene hidrate, minerale, biljna vlakna, vitamine, naročito  vitamin E, kalijum, kalcijum, fosfor, gvožđe, magnezijum, zatim selen, gotovo sve vitamine grupe B.

Odličan je izbor za doručak za vas i vašu bebu.

Ponudite vašoj bebi od 7+ meseci.

Način prirpeme:

Dobro opranu heljdu stavite u šerpu sa vodom, odnos heljde iv ode je 1:3. Ostavite da vri na laganoj vatri 15ak minuta. Kada heljda u potpunosti omekša, skinite sa vatre i ostavite poklopljenu da se “smiri”.

Izgnječite je viljuškom ili izblendirajte da se napravi kaša.

Kinoa

Kinoa ne spade u žitarice, iako je mnogi svrstavaju u ovu grupu zbog način apripreme i konzumacije. Bez gluten je, pa se zato preporučuje u ishrani mališana koji pate od celijakije. Zrno kinoe može biti belo, crno i crveno, a svako od ovih zrna poseduje savršene nutritivne vrednosti. Sadrži svih 8 esencijalnih masnih aminokiselina i smatra se najboljim izvorom proteina. Upotrebljava se za jutarnje kaše. Može da se priprema voćem, sa povrćem ili sa kiselim mlekom.

Uvedite je mališanima od 6+ meseci.

Priprema:

Kinou treba uveče potopiti, a ujutru isprati pre kuvanja da bi se uklonila gorčina koju opna kinoe ima.  Razmera vode i kinoe je 1:2, kuvati 15ak minuta na tihoj vatri, zatim ostaviti sud poklopnjenim dok se višak vode ne upije.

Ovas

Ovas je bogat vitaminom E, B5, B6, kao i mnoštvom mineralnih sastojaka. Savršen je izvor gvožđa, bakra i mangana. Pospešuje varenje i odličan je za jake kosti. Treba ga ponuditi bebi uz ostale grupe namirnica.

Uvesti od 7+ meseci.

Proso

Proso je idealna hrana za vašu bebu, pogotovo ako je muči stomačić. Ne sadrži gluten, koji je često allergen kod mališana. Sadrži brojne minerale poput kalcijuma, kalijuma, magnezijuma

Preporučujemo od 6+ meseci.

Priprema:

Može da se koristi i brašno od prosa za pripremu kaše (kao palenta se pravi) ili zrno prosa. Zrna se ispiraju kroz vodu, pa se u razmeri 1:4 kuvaju na tihoj vatri pola sata. Po potrebi dolivati vodu.

Amarant

Amarant je pravi rudnik minerala. Bogat je sumporom, magnezijumom, kalcijumom… Pospešuje ćelijski rast i reparaciju. Kompleks vitamina B , vitamin A, E i C, doprinose jačem imunitetu i zdravlju. Amarant je seme bez gluten, pa se preporučuje deci osetljivoj na gluten.

Super namirnica je za doručak, priprema se lako, kuvanjem u vodi 15ak minuta. Može se kombinovati sa ostalim žitaricama u kaši za doručak.

Uvesti od 7+ meseci

Spelta

Spelta je odlična zamena za pšenicu, pa je treba koristiti i u potpunosti izbaciti belo pšenično brašno. Obiluje vitaminima B grupe, poseduje čak osam puta više magnezijuma, natrijuma, selena i fosfora od ostalih žitarica. Ima slatkast ukus koji prija mališanima.

Preporučuje se mališanima u slučaju dijareje, opstipacije, slabog varenja, grčeva…

Preporuka je da se uvede sa 7+ meseci.

Kaša od spelte se pravi kao i palenta.

Za više naših zdravih saveta za bebe i klince pogledajte u našem vodiču Moj prvi zalogaj.